Proste Historie
Proste Historie
Proste Historie
Proste Historie
2017-01-05

Gryka - właściwości odżywcze i zdrowotne

Proste Historie
Gryka - właściwości odżywcze i zdrowotne

Ostatnie lata w świecie kulinariów śmiało można ogłosić "złotym czasem" kasz. Niegdyś jedzone "z braku laku", dziś traktowane jak zdrowa, pełnowartościowa (i bardzo modna!) podstawa posiłku. Szczególnie gryka - kasza, która zawiera białko o wartości odżywczej wyższej niż w zbożach.

Gryka - właściwości odżywcze
Ziarno gryki zawiera od 10 do 18% wysokiej jakości białka (w im cieplejszych warunkach rośnie, tym więcej). Ziarna gryki są przy tym bardzo bogate w aminokwasy. Spożycie 100 gramów kaszy gryczanej pokrywa dzienne zapotrzebowanie na te niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu związki. Zawartość aminokwasów sprawia, że regularne spożywanie kaszy gryczanej pomaga obniżyć poziom "złego" cholesterolu we krwi, a podwyższyć stężenie tego dobrego. Zawartość tłuszczu w nasionach gryki to tylko 3% - w dodatku są to potrzebne organizmowi tłuszcze nienasycone. Skąd towarzyszące spożywaniu kaszy gryczanej uczucie sytości? 100 gramów gryki zawiera ok. 6 gramów błonnika, co pokrywa 25% dziennego nań zapotrzebowania. Reasumując tak bogate właściwości odżywcze tej znanej w Europie i w Azji rośliny, można by zapytać: czy jest składnik, którego gryka nie posiada? Szczęśliwie, nie ma glutenu, dlatego mogą się nią cieszyć również osoby cierpiące na celiakię.

Gryka - właściwości lecznicze
Jeśli chodzi o witaminy, gryka zawiera najwięcej tych z grupy B (B1, B2, B3 i B6), a także witaminę E. Spośród składników mineralnych, najwięcej w niej magnezu - kasza gryczana dobroczynnie wpływa więc na zmęczenie i stres, stanowiąc idealny posiłek dla zabieganych pracowników korporacji i studentów w trakcie sesji egzaminacyjnej. Jej właściwości zdrowotnych nie warto jednak bagatelizować. Z badań diety dwóch różnych populacji (jadłospis jednej opiera się na ziarnach gryki, drugiej - na nasionach kukurydzy) wynika, iż długoterminowo spożywana, może być czynnikiem zapobiegającym nadciśnieniu tętniczemu, chorobom sercowo-naczyniowym, podwyższonemu poziomowi cukru czy zaburzeniom lipidowym. Zawarte w gryce flawonoidy działają w sposób antyoksydacyjny - mogą zapobiegać powstawaniu nowotworów i tworzeniu się zmian miażdżycowych. Z tego względu grykę stosuje się również w leczeniu stanów zapalnych. Ciekawostka: najwięcej polifenoli i flawonoidów znajduje się w liściach gryki, zbieranych w fazie kwitnienia roślin.

Co z tą gryką?
Chciałbyś zmienić swoje zwyczaje żywieniowe, ale trudno ci przekonać się do smaku kaszy gryczanej? Spróbuj "przemycić" ją w innych, dobrze znanych ci potrawach. Zacznij od zrobienia pysznych jednoskładnikowych naleśników. 2 szklanki niepalonej kaszy gryczanej zalej wodą i pozostaw na 24 godziny. W wyznaczonym czasie odlej wodę i przepłucz kaszę, następnie zalej ją na nowo - tak, by woda przykrywała powierzchnię kaszy. Zmiksuj blenderem, dolewając wody na tyle, aż masa uzyska konsystencję ciasta naleśnikowego. To wszystko! Pozostaje smażyć na niewielkiej ilości tłuszczu. Naleśniki możesz podawać z musem z Soczystych Wiśni lub Słodkich Truskawek PROSTE HISTORIE, ciesząc się smakowitym i zdrowym posiłkiem. Z kolei do kaszy gryczanej możesz dodać wszystko, co tylko satysfakcjonuje twoje kubki smakowe. Mięso, grzyby, warzywa... Kasza gryczana i warzywa na patelnię to świetny pomysł na rodzinny, kolorowy obiad. Po przyjściu z pracy wystarczy ugotować kaszę i podsmażyć ulubiony miks warzyw. Nie wymaga energii w przygotowaniu, za to skutecznie ładuje akumulatory na resztę dnia.

Źródła:

http://www.zywienieczlowieka.pl/index.php?p=1_30_Gryka-w-a-ciwo-ci-prozdrowotne
https://portal.abczdrowie.pl/gryka-zboze-o-wyjatkowych-wlasciwosciach-prozdrowotnych
http://vitalia.pl/artykul6243_Gryka-czy-wiesz-co-jesz.html
http://www.czytelniamedyczna.pl/4802,wartosc-odzywcza-i-mozliwosci-wykorzystania-gryki.html

Proste Historie
Facebook
Youtube