Proste Historie
Proste Historie
Proste Historie
Proste Historie
2016-09-05

Kalafior na odchudzanie. Właściwości odżywcze kalafiorów

Proste Historie
Kalafior na odchudzanie. Właściwości odżywcze kalafiorów

Nie jest tak doceniany jak brokuł, zniechęca wydzielanym w trakcie gotowania zapachem i może wywoływać wzdęcia. Jednocześnie chroni przed rakiem, pomaga zrzucić zbędne kilogramy i dostarcza organizmowi tylu witamin i minerałów, że każe to zapomnieć o jego ewentualnych mankamentach. O czym mowa? Oczywiście – o kalafiorze. Co kryje się w tym białym warzywie?

Nie jest tak doceniany jak brokuł, zniechęca wydzielanym w trakcie gotowania zapachem i może wywoływać wzdęcia. Jednocześnie chroni przed rakiem, pomaga zrzucić zbędne kilogramy i dostarcza organizmowi tylu witamin i minerałów, że każe to zapomnieć o jego ewentualnych mankamentach. O czym mowa? Oczywiście – o kalafiorze. Co kryje się w tym białym warzywie?

Warzywo, które chroni przed rakiem
Kalafior kryje w sobie wielkie pokłady odżywczych substancji, które chronią organizm przed schorzeniami i poważnymi dolegliwościami. Jednym z takich składników jest sulforafan – związek, który unieszkodliwia rakotwórcze substancje. Odpowiada za aktywację enzymów, które hamują powstawanie i rozwój komórek nowotworowych w organizmie. Skutecznie przeciwdziała on rakowi piersi, jajników czy prostaty. Co więcej, chroni też wyściółkę żołądka, zapobiegając namnażaniu się szkodliwych bakterii Helicobacter pylori.

Właściwości odżywcze kalafiorów
W kalafiorze kryje się jednak dużo więcej potrzebnych nam witamin i minerałów. Znajdziemy w nim m.in. całą gamę witamin z grupy B – odpowiadającą za pracę mięśni i układu nerwowego witaminę B1, poprawiającą wzrok B2, przeciwdziałającą zmianom skórnym B3 oraz wpływającą na ciśnienie krwi i pracę serca B6. To nie koniec – kalafior dostarcza nam także duże ilości witaminy C (100 g tego warzywa niemal w całości pokrywa dzienne na nią zapotrzebowanie), A oraz K. Nie można także zapomnieć o kwasie foliowym, niezbędnym zwłaszcza kobietom spodziewającym się dziecka. Jakie minerały znajdziemy w kalafiorze? M.in.: wapń, fosfor (sprawiają, że kości są mocne i zdrowe), potas (niezbędny do prawidłowej pracy serca), żelazo (jego niedobór stanowi główną przyczynę anemii), magnez (wpływa na prawidłową pracę mięśni i układu nerwowego) oraz cynk (dzięki niemu poprawia się stan skóry, włosów i paznokci). A to dopiero początek korzyści płynących z włączenia kalafiora do codziennego jadłospisu. Jakie inne zalety można mu przypisać?

Kalafior pomaga schudnąć
Ile jest kalorii w kalafiorze? Niewiele – 100 g tego warzywa dostarcza nam ok. 20 kcal. Bez obaw można wprowadzić go do diety redukcyjnej. Kalafiora nie muszą się też obawiać cukrzycy – jego indeks glikemiczny wynosi 15 – nie będzie miał on więc negatywnego wpływu na poziom cukru we krwi. Warzywo to jest bogate w błonnik – 100 g kalafiora pokrywa ok. 12% jego zalecanego dziennego spożycia. Dzięki błonnikowi uczucie sytości utrzymuje się długo, dzięki czemu łatwiej jest zrzucić zbędne kilogramy. Warto wprowadzić to warzywo do diety jeszcze dziś. Nie musisz obawiać się o sezonowość – znajdziesz go w sklepach przez cały rok w postaci zarówno świeżej, jak i mrożonej (m.in. jako Chrupiący kalafior Proste Historie lub główny składnik Zupy kalafiorowej z koperkiem Proste Historie). Co więcej, warzywo to można przyrządzać na mnóstwo sposobów – nie da się nim znudzić!

Proste Historie
Facebook
Youtube