Proste Historie
Proste Historie
Proste Historie
Proste Historie
2017-01-05

Pomidory - właściwości odżywcze i zdrowotne

Proste Historie
Pomidory - właściwości odżywcze i zdrowotne

Pomidory należą do najbardziej znanych i lubianych warzyw, zarówno w polskiej, jak i zagranicznej kuchni. Świeże, smażone, gotowane, marynowane – chętnie sięgamy po nie w każdej postaci. Któż nie uwielbia zajadać się zupą pomidorową, spaghetti z pomidorowym sosem albo po prostu kanapkami i sałatkami z pomidorem? To nie tylko wybór pyszny, ale i zdrowy - przekonaj się, dlaczego.

Wartości odżywcze pomidora

Czy wiesz, że swą piękną, czerwoną barwę pomidor zawdzięcza wyjątkowo wysokiej zawartości barwnika zwanego likopenem? Ten związek z grupy karotenoidów ma silne właściwości przeciwutleniające, dzięki czemu pomaga w pozbyciu się z organizmu wolnych rodników. Pomidor ma także wiele innych składników odżywczych, do których należą: biotyna (znana też jako witamina B7 lub H) oraz inne witaminy z grupy B, a także witamina K, potas, miedź czy magnez. Oprócz tego pomidory zawierają błonnik, wspierający pracę układu pokarmowego. Na temat właściwości pomidora przeprowadzono wiele badań naukowych, z których wynika, że regularne sięganie po warzywo może wpłynąć korzystnie na zdrowie układu krwionośnego, stan kości, a także zmniejszyć ryzyko rozwoju choroby nowotworowej. Co ważne dla dbających o urodę, antyoksydanty zawarte w pomidorach działają dobroczynnie na wygląd skóry i przyczyniają się do zachowania jej młodego i promiennego wyglądu przez długie lata.

Ile kalorii ma pomidor?

Pomidor jest bez wątpienia sprzymierzeńcem pięknej sylwetki. Jeśli chcesz schudnąć lub utrzymać zgrabną sylwetkę, koniecznie wkomponuj warzywo w codzienne menu. Pomidory są ubogie w kalorie – średniej wielkości warzywo o wadze około 180 gramów, dostarcza jedynie 32 kcal. Ponadto, taka porcja zaspokaja 12% dziennego zapotrzebowania na potas, a to pierwiastek, który między innymi reguluje gospodarkę wodną organizmu, czyli pomaga pozbyć się nadmiernej ilości płynów. To ważne dla osób, które mają skłonność do obrzęków. Pomidor idealnie nadaje się do przyrządzania niskokalorycznych sałatek, zup i koktajli. Dobrym pomysłem jest także sięganie po sok z pomidorów, który stanowi doskonałe uzupełnienie lekkiego menu.

Pomidor na talerzu – ciesz się jego smakiem przez cały rok!

Wiesz już, co zawiera pomidor i dlaczego warto się nim zajadać. Jednak oprócz wartości odżywczych pomidor ma do zaoferowania coś jeszcze – całe mnóstwo możliwości wykorzystania kulinarnego i wzbogacenie dań o piękną kolorystykę. Wielu dietetyków zaleca przecież, żeby podczas komponowania jadłospisu zwrócić uwagę na zróżnicowanie kolorystyczne dań, które powinny być źródłem przyjemności i dla oka, i podniebienia. Choć kojarzymy pomidory z latem, również w miesiącach jesiennych i zimowych możliwe jest korzystanie z ich właściwości. Pamiętaj, że mrożone warzywa zachowują cenne składniki odżywcze oraz wspaniały smak, więc nawet w czasie chłodnych miesięcy pomogą ci wspierać kondycję organizmu.

Przez cały rok możesz sięgać po PROSTE HISTORIE, które sprawdzą się doskonale, gdy najdzie cię ochota na coś pysznego, zdrowego, ale jednocześnie szybkiego w przygotowaniu. Wypróbuj koniecznie Zupę krem z czerwonych warzyw, w której pomidory doskonale komponują się ze smakiem papryki, buraków, ziemniaków i marchwi. Czysta rozkosz!

Mody dietetyczne lubią się zmieniać i co jakiś czas na rynku pojawiają się egzotyczne, drogie produkty. Tymczasem o ileż łatwiej jest eksperymentować w kuchni, wykorzystując dostępne na wyciągnięcie ręki, lokalne dary natury. Uwielbiamy je od pokoleń, a wyjątkowy smak tradycji trudno jest przecież zastąpić…


Źródło (wartości odżywcze):
Tomatoes, http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=44

Proste Historie
Facebook
Youtube