Proste Historie
Proste Historie
Proste Historie
Proste Historie
2017-01-05

Wiśnie - właściwości odżywcze i zdrowotne

Proste Historie
Wiśnie - właściwości odżywcze i zdrowotne

Owoce wiśni zna każdy. Przywodzą na myśl słodki smak lata, ale mało kto wie, że cenione są ze względu na swój dobroczynny wpływ na pracę serca i organizm. Można je bez problemu zamrozić, tym bardziej, że podczas procesu mrożenia nie tracą niczego ze swoich zbawiennych właściwości. Dzięki temu nawet w zimie możesz przyrządzić z nich smaczny kompot - delektując jego smakiem, równocześnie zasilasz organizm w wartościowe składniki. Wiśnie pomagają zwalczać schorzenia pęcherza moczowego, zapobiegają bezsenności, a poza tym zawierają całą masę odmładzających antyutleniaczy.

Właściwości wiśni - jakie minerały i witaminy zawierają?
Wiśnia to jeden z najpopularniejszych owoców w naszej szerokości geograficznej, gdzie na skutek zróżnicowanego klimatu powstaje duża różnica temperatur pomiędzy dniem a nocą. Ma to między innymi wpływ na fakt, że wiśnie mają bogaty smak, w którym cierpkość miesza się ze słodyczą uzyskaną od mocno grzejącego słońca. Kolor owoców wiśni zapewniają antocyjany, czyli barwniki pochodzące z grupy flawonoidów. To bardzo silne antyoksydanty, a im więcej jest ich w owocu, tym jego kolor ciemniejszy. Wiśnie zawierają witaminy A, B6, C, E, K oraz kwas foliowy. Minerały, jakie występują w tych wartościowych owocach, to: wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, sód, cynk. Duża ilość przeciwutleniaczy działa odmładzająco, opóźnia procesy starzenia, a także wykazuje działanie antynowotworowe. Spożywanie wiśni wspomaga układ sercowo - naczyniowy, a duża zawartość witaminy C w owocach uszczelnia naczynia krwionośne. Obecne w owocach pektyny regulują poziom "złego" cholesterolu. Również ogonki wiśni mają pozytywne cechy - przygotowany z nich wywar zapobiega tworzeniu się zakrzepów i zatorów. Zawartość potasu i sodu w owocach i ich przetworach daje działanie moczopędne, dzięki czemu mogą być stosowane w profilaktyce chorób pęcherza moczowego, np. w zapaleniu pęcherza i kamicy nerkowej. Zaletą wiśni jest także niski indeks glikemiczny, dzięki czemu po te owoce mogą sięgać osoby cierpiące na cukrzycę. Dzięki zawartości błonnika pokarmowego, wiśnie mogą być spożywane przez osoby będące na diecie. Wystarczy mieć w zamrażarce soczyste wiśnie PROSTE HISTORIE, aby o każdej porze roku móc leczyć się bądź też działać profilaktycznie.

Jakie rodzaje wiśni występują w Polsce?
Z wiśni występujących w naszym kraju wyróżnić można dwa główne rodzaje: sokówki i szklanki. Wiśnie sokówki mają bardzo ciemne odcienie - od ciemniej czerwieni do niemal czerni - wiśnie szklanki są natomiast jasnoczerwone. Wartości odżywcze wiśni są nie do przecenienia. Z owoców wiśni można zrobić mnóstwo pysznych przetworów, jak dżemy, konfitury, soki, nalewki, kompoty. Latem ze świeżych owoców możemy przyrządzić chłodnik. Sprawdzają się też jako pyszny dodatek do ciast i deserów. Oczywiście najzdrowsze będą spożywane na surowo, należy jednak pamiętać, aby nie jeść ich tuż przed spożyciem mięsnego posiłku, ponieważ owoce wiśni utrudniają trawienie białka w nim występującego. Nie można też popijać owoców wodą ani mlekiem krótko po spożyciu. Pestki wiśni zawierają kwas pruski, ale przypadkowe połknięcie pestki nie jest szkodliwe dla zdrowia - nie wolno jej jednak rozgryzać.

Wiśnia - właściwości i zalety
Warto wiedzieć, że sok z tego owocu jest sprzymierzeńcem osób cierpiących na bezsenność. Spożywany regularnie sok z wiśni pozwala uporać się z tą dokuczliwą przypadłością. Wiśnie wpływają pozytywnie na krzepliwość krwi, poza tym zmniejszają w niej poziom kwasu moczowego i działają przeciwbólowo. Osoby podróżujące i zmieniające strefy czasowe powinny wiedzieć, że obecność wiśni w diecie zmniejsza dokuczliwą dolegliwość zwaną jet lag, która pojawia się właśnie przy przekraczaniu stref czasowych. Wiśnie wpływają dobroczynnie na bóle mięśni, zakwasy po treningach oraz dolegliwości występujące przy zapaleniu stawów. Spożywanie owoców wiśni doskonale wpływa na poprawę pamięci. Naukowcy uważają nawet, że regularne jedzenie wiśni obniża ryzyko wystąpienia choroby Alzheimera i Parkinsona. Obecność wiśni w diecie obniża poziom cukru we krwi i działa antynowotworowo.

Słodkie wiśnie są najbardziej popularne w formie kompotów, ale stanowią także świetny, owocowy dodatki do ciast, domowych drożdżówek, a zmiksowane stworzą cudowny mus do puddingów i budyniu.

Proste Historie
Facebook
Youtube