Proste Historie
Proste Historie
Proste Historie
Proste Historie
2019-03-07

Jak dobrze jeść i bawić się, jedząc?

Proste Historie
Jak dobrze jeść i bawić się, jedząc?

Dla wielu rodziców największym utrapieniem przy wychowywaniu dzieci jest ich niechęć do zdrowego jedzenia. Maluch potrafi godzinami marudzić na widok warzyw na talerzu, bądź kategorycznie odmawia spróbowania nowych, nieznanych mu potraw. A przecież nie możemy podawać mu jedynie rzeczy, za którymi przepada – czyli słodkich ciasteczek, czekoladowych batoników, słonych orzeszków czy chipsów. Okazuje się, że dylemat „zdrowe czy smaczne” nie do końca ma uzasadnienie – można jeść naprawdę pyszne rzeczy, jednocześnie dostarczając sobie mnóstwa składników odżywczych. Sekretem jest przygotowanie zdrowej potrawy w taki sposób, aby była również smaczna. A dodatkowo – uatrakcyjnić posiłek, robiąc z niego nie przykry obowiązek, a emocjonującą zabawę.

Złe zwyczaje w polskich kuchniach

Naukowcy uważnie przyglądają się naszym nawykom żywieniowym i temu, jak kształtujemy u własnych pociech. I niestety nie mają dla nas najlepszych wiadomości: większość rodziców w Polsce jest przekonana, że dobrze karmi swoje dzieci – podczas gdy wcale tak nie jest[1]! Nie chodzi tylko o folgowanie im w zakresie słodkich i słonych przekąsek: nasze pociechy zjadają zdecydowanie za dużo chipsów, ciastek i innych paczkowanych i w wysokim stopniu przetworzonych słodkości, co prowadzi niestety do wzrastającego współczynnika otyłości u dzieci i młodzieży[2].

Problemem jest również to jak jemy – a jemy niedbale. Wielu dzieciom przy posiłku nie towarzyszą rodzice, lecz... smartfon. Powoli zanika celebrowanie długich rodzinnych obiadów i kolacji. Wymawiamy się brakiem czasu i twierdzimy, że zostawiamy sobie tę przyjemność na niedzielę. Wtedy jednak okazuje się, że bardziej interesuje nas film w telewizji niż ludzie siedzący dookoła przy stole. Oraz to, co mamy na talerzu.

Jeść zdrowo – to nie takie trudne

W kuchni często idziemy na łatwiznę. Nie mamy czasu na gotowanie w dniu powszednim, a weekend chcemy odpocząć. Stąd zamawiane jedzenie, paczkowane wędliny, dużo soli „do smaku”  i pełno tłuszczu w naszej diecie. Niezdrowe jedzenie wpływa zaś na nasz organizm – nie tylko dodając nam niepożądanych kilogramów, ale też sprawiając, że jesteśmy osłabieni i zmęczeni, zdemotywowani i bez sił do działania.

A przecież powinno być na odwrót: posiłek ma być lekki i dostarczyć nam energii! Najlepszym pomysłem na zdrowy i energetyczny posiłek są warzywa. Stąd też marka Proste Historie przygotowała przepisy na kreatywne, smaczne i co najważniejsze – pożywne dania.

Jedzenie zabawą? Nie ma przeciwwskazań!

Drogą do serca niejadka jest takie zaprezentowanie mu nielubianych wcześniej potraw, by uznał je za ciekawe i warte zapoznania się. Najprościej zaś zrobić to przez zabawę! Podane im warzywa mogą więc otrzymać imiona lub stać się budulcem jadalnych figurek i tworzyć kształty na talerzu[3]. Towarzyszyć im może również wymyślana przez ciebie historyjka, której kolejne etapy mały słuchacz pozna, jedząc kolejne partie potrawy i zbierając w ten sposób punkty.

Warto pamiętać, że w przypadku jedzenia presja i zmuszanie niewiele da – o wiele lepiej zachęcić dziecko, pokazując mu, że jedzeniem również można się bawić, a przy stole miło spędzić czas. Zadbaj też o wystrój: badacze sądzą, że niektóre kolory pobudzają apetyt bardziej niż inne. Na przykład niebieski kolor rzadko występuje jako źródło pożywienia, a nasz mózg odczytuje go jako ostrzeżenie o... nieświeżości potrawy. Zamiast błękitnego talerzyka, sięgnij więc po czerwony czy pomarańczowy – zwłaszcza jeśli twoje dziecko lubi marchewki!

Bibliografia:

  1. Szczepańska, E., Janion, K., Stanuch, B., Rydelek, J., Heller-Surowiec, M., & Kulesza, K. (2014). Zachowania żywieniowe rodziców dzieci przedszkolnych zamieszkałych na terenie Górnego Śląska. Nowa Pediatria, (3), 87-9.
  2. Sikorska-Wiśniewska, G. (2007). Nadwaga i otyłość u dzieci i młodzieży. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 6(55), 71-80.
  3. Blog parentingowy: https://mataja.pl/2016/03/udowodnione-naukowo-sposoby-na-niejadka-czyli-jak-zachecic-dziecko-do-zdrowego-jedzenia/
Proste Historie
Facebook
Youtube