1
Blog

Domowe koktajle owocowe i nie tylko! Jak je przygotować?

Smoothies stają się coraz bardziej popularne wśród osób, które chcą zdrowo się odżywiać. W końcu to prawdziwa bomba witaminowa, smaczny i prosty sposób na wprowadzenie do diety większej ilości owoców i warzyw. Tak, koktajle można robić nie tylko na bazie typowych owoców! Świetnie sprawdzają się w nich warzywa, przyprawy i wszystkie zioła czy liście. Jak przygotować domowe koktajle, żeby były zdrowe, ale także bardzo smaczne?

Dlaczego warto wprowadzić domowe koktajle do diety?

Lista zalet koktajli i smoothies zdaje się nie mieć końca. To oczywiście smaczna alternatywa na drugie śniadanie – można je szybko zrobić, zabrać ze sobą do szkoły i pracy, a nawet wygodnie wypić w trasie czy podczas spaceru. Idealne rozwiązanie! Ale nie tylko ze względów praktycznych warto jak najczęściej pić domowe koktajle.

Przede wszystkim dobrze skomponowane smoothie może być wartościowym posiłkiem. Jest w nim miejsce na wszystko – węglowodany, białka, zdrowe tłuszcze i superfoods. Nie trzeba zatem wiele czasu, aby stworzyć idealny koktajl na bazie owoców, który dostarczy nam wszystkiego, co potrzebne. Nie można także zapomnieć o tym, że tego rodzaju dania mogą być idealnym sposobem na przemycenie warzyw i owoców do diety dzieciaków. Słodkie i smaczne z pewnością przypadną do gustu nawet najbardziej wymagającym małym smakoszom, którzy odmawiają jedzenia wszystkiego, co zielone i świeże.

Nie można jeszcze zapomnieć o ekologicznej warstwie smoothies. Koktajle można robić z mocno dojrzałych owoców! Nawet lepiej, są zazwyczaj słodsze i bardziej miękkie. Na dodatek możesz do nich dodać po prostu wszystko. Tak naprawdę ogranicza cię tylko wyobraźnia!

Komponowanie domowych koktajli

Jak zatem komponować koktajle, żeby były wartościową przekąską i dla dużych, i dla małych? Same zmiksowane owoce są na pewno smacznym pomysłem, ale niekoniecznie najlepszym. Spróbuj dodać do nich także trochę warzyw – dodatkową porcję witamin i minerałów, a zwłaszcza warzyw liściowych, które mają więcej antyoksydantów i polifenoli.

Tego rodzaju koktajle warto pić zwłaszcza zimą. Wtedy jemy mniej owoców i warzyw, a w koktajlu będą smakować o wiele lepiej. Możesz korzystać z mrożonych owoców Proste Historie. Są zbierane w szczycie sezonu, a dzięki mrożeniu od razu po zbiorze zachowują swoje właściwości, a przede wszystkim pełen słońca smak.

Warzywa i owoce to źródło węglowodanów. Co jeszcze jest potrzebne w idealnym koktajlu? Oczywiście źródło tłuszczów i białka. To drugie możesz sobie zapewnić stosując mleko lub napój roślinny (mleko sojowe, ryżowe, migdałowe lub kokosowe). Wydaje się, że najtrudniej będzie dostarczyć sobie tłuszcz, ale nic bardziej mylnego. Wystarczy kawałek awokado, nasiona sezamu lub siemienia lnianego albo po prostu łyżeczka dobrej jakości oleju. W dużej porcji będzie niewyczuwalny, ale jest konieczny. Większość witamin rozpuszcza się w tłuszczach i w ich obecności lepiej się przyswaja. Nie zapomnij o dodaniu odrobiny przypraw! Mogą poprawić twoją odporność lub przyspieszyć metabolizm. Imbir, kurkuma, szafran, pieprz cayenne – odrobinka może dodać ciekawego smaku i będzie miała zbawienny wpływ na twoje zdrowie.

Domowe koktajle i smoothies – jak je przygotować?

Tak naprawdę, aby zrobić domowe koktajle, nie potrzebujesz za wielu rzeczy. Wystarczy blender, chociaż jeśli chcesz poradzić sobie z nasionami czy zielonymi warzywami liściastymi, lepszy będzie kielichowy, o dość dużej mocy. Wystarczy połączyć ze sobą wszystkie składniki i je zmiksować na gładką lub prawie gładką masę. Do smoothies możesz dodać także na przykład kaszę jaglaną czy płatki owsiane. Ich nie trzeba miksować – można je dodać ugotowane już po zblendowaniu.

Warzywne smoothies nie zawsze mają słodki smak. Jest jednak wiele alternatyw, jak je przygotować, by nie dodawać do nich białego cukru. Najlepszym źródłem słodkości w smoothies jest banan. Zwłaszcza dojrzałe owoce mają bardzo słodki smak. Możesz także wykorzystać miód naturalny, daktyle, ksylitol, erytrytol lub syrop z agawy.

Domowe koktajle możesz przygotować wcześniej i przelać do butelki, by zabrać ze sobą do szkoły czy pracy. Te na bazie produktów mlecznych warto jednak trzymać w lodówce. I należy pamiętać o jednym – po kilku godzinach owoce i warzywa tracą na wartościach odżywczych. Dlatego nie przechowuj smoothies dłużej niż 10 godzin.

Przepisy na szybkie i proste domowe koktajle

Nie wiesz, od czego zacząć przygodę z pysznymi smoothies, które będą zbawienne dla twojego zdrowia? Nic straconego – oto proste receptury na najlepsze domowe koktajle, które zrobisz w kilka chwil i które na sto procent będą ci smakować! Wypróbuj nasze pomysły!

  1. Koktajl na soku pomarańczowym
    2 pomarańcze + garść szpinaku świeżego + kiwi + natka pietruszki
    Na początku wyciśnij sok z pomarańczy i zblenduj z nim resztę składników. Zostaw kilka listków pietruszki, by ubrać nimi szklankę z smoothie.
  2. Zielony koktajl na awokado
    Awokado + 2 soczyste jabłka + garść jarmużu + odrobina kurkumy
    Kurkuma świetnie przyspiesza metabolizm, więc idealnie sprawdzi się w tym oczyszczającym i smacznym smoothies.
  3. Koktajl szpinakowo-owocowy
    Garść szpinaku + pomarańcza + banan + pół szklanki soku z limonki + 2 łyżki płatków owsianych
    Ten koktajl-owsianka będzie idealny na śniadanie do pracy lub szkoły! Po wyciśnięciu soków z limonki i pomarańczy i zblendowaniu składników odstaw smoothie, by płatki nieco nasiąknęły.
  4. Odchudzający seler naciowy
    3 łodygi selera naciowego + szklanka truskawek + jabłko + 1 szklanka napoju roślinnego + 1 łyżeczka oleju lnianego
    Blender powinien dobrze poradzić sobie z selerem naciowym, warto jednak podzielić go na drobne kawałeczki, wtedy smoothie będzie delikatniejsze. Możesz zastosować mrożone truskawki.
  5. Bananowy koktajl jak lody
    1 zmrożony banan + 1 szklanka owoców leśnych mrożonych + jogurt naturalny
    Ten koktajl to idealny letni deser. Jest chłodny i smaczny jak lody, ale ma o wiele mniej kalorii. Silny blender powinien poradzić sobie ze zmrożonymi owocami. Powstały krem możesz rozdzielić na części i włożyć jeszcze na chwilę do lodówki lub zamrażarki.
  6. Koktajl ze szpinaku i ogórka
    Garść szpinaku + zielony ogórek + garść truskawek + 1 szklanka wody

Ten koktajl idealnie sprawdzi się jako dodatkowe nawodnienie. Ogórek jest bardzo świeży i odżywczy, szpinak odpowiada za dostarczenie składników odżywczych, a truskawki – za słodki smak. Połączenie idealne!

Możliwości jest tak wiele, że na dobrą sprawę każdego dnia możesz wypijać inny koktajl. Wprowadzenie jednego płynnego posiłku do codziennej diety to najlepszy sposób na detoks organizmu. Zdrowy nawyk, pierwszy krok do zdrowego trybu życia i tracenia zbędnych kilogramów. Spróbuj chociaż przez tydzień! Na pewno koktajle zostaną z tobą już na zawsze!