1
Blog

Meal prep, czyli gotowanie na zapas – zaplanuj posiłki na cały tydzień!

By 13 grudnia 2021 Brak komentarzy

Jednym z podstawowych warunków zdrowego i satysfakcjonującego życia jest bez wątpienia zrównoważony i mądry sposób odżywiania. W dzisiejszym zabieganym, pełnym pośpiechu i pilnych spraw do załatwienia nie jest to jednak takie proste. Każdemu z nas zdarzają się okresy, kiedy zapominamy o posiłkach, jemy nieregularnie, sięgamy po fast foody i niezdrowe przekąski.

Nic więc dziwnego, że w temacie zdrowego odżywiania co i rusz pojawiają się nowe trendy, które mają ułatwiać nam świadome i mądre jedzenie na co dzień. Jednym z najbardziej popularnych terminów ostatnich lat okazuje się meal prep, czyli gotowanie posiłków na kilka dni do przodu. Co warto wiedzieć o meal prepie i jakich zasad należy przestrzegać, gdy zechcesz wcielić go w życie? Jakie posiłki najlepiej sprawdzają się przy takim systemie gotowania? Przeczytaj nasz poradnik, by dowiedzieć się więcej!

 

Co to jest meal prep i dlaczego jest tak popularny?

Sam termin „meal prep” to skrót od angielskiego „meal preparation”, co oznacza dosłownie przygotowywanie posiłków. W praktyce chodzi o przyrządzanie potraw z wyprzedzeniem, wtedy, kiedy mamy na to trochę czasu – tak, by w kolejnych dniach móc tylko je odgrzać lub „złożyć” z gotowych już składników.

Być może ta koncepcja wydaje Ci się znajoma: w wielu polskich domach gotuje się przecież wielki gar zupy czy większą porcję sosu na kilka dni. Trend meal prep, który największą popularność zyskał dzięki mediom społecznościowym w ostatnich kilku latach, idzie jednak nieco dalej. „Na zapas” przyrządza się bowiem często niemal pełne menu – śniadanie, obiad, kolację, a także podwieczorek czy przekąski – na kilka dni, czasem nawet na cały tydzień, nawiązując tym samym do popularnych diet pudełkowych. Gotowe porcje zwykle przechowywane są w lodówce w hermetycznych plastikowych pojemnikach.

Co sprawia, że meal prep cieszy się taką popularnością? Zwolennicy tego systemu cenią sobie przede wszystkim oszczędność czasu: wystarczy poświęcić parę godzin np. w sobotę lub w niedzielę, by cieszyć się domowym, zdrowym jedzeniem gotowym w kilka minut przez następnych kilka dni. Odpowiednio podchodząc do meal prepu, można też zaoszczędzić sporo pieniędzy – planowanie posiłków na kilka dni do przodu wymaga od nas bowiem wcześniejszego zaplanowania zakupów, co ogranicza nieprzemyślane wydatki i marnowanie artykułów spożywczych. Domowe gotowanie sprawia też, że dużo mniej wydajemy na jedzenie na mieście. Wreszcie – meal prep często ułatwia kontrolę nad tym, co jemy i ile przyswajamy kalorii, przez co okazuje się atrakcyjny dla osób, którym zależy na utracie zbędnych kilogramów.

O czym warto pamiętać, przygotowując jedzenie na zapas?

Meal prep wydaje Ci się atrakcyjny i czujesz, że czas wypróbować go w praktyce? Super! By jednak taki sposób gotowania był dla Ciebie w pełni bezpieczny i by faktycznie okazał się praktyczny, miej na uwadze kilka ważnych zasad:

  • Szukaj prostych i smacznych przepisów, które wykorzystują podobne składniki. To najlepszy wybór, jeśli chcesz gotować racjonalnie i unikać marnowania jedzenia.
  • Rób dokładne listy zakupów i staraj się ich trzymać. Przed wyjściem do sklepu sprawdź dokładnie, ile czego będziesz potrzebować, by przy gotowaniu nie okazało się, że zabrakło Ci jakiegoś składnika.
  • Jeśli w wybranych przez Ciebie przepisach pojawiają się świeże warzywa lub owoce, pokrój je i dodaj do całego dania tuż przed podaniem – w przeciwnym razie stracą wiele ze swoich cennych składników odżywczych.
  • Pamiętaj o właściwym sposobie przechowywania ugotowanych potraw oraz maksymalnym czasie ich przechowywania. Gotowe dania przechowuj w hermetycznie zamkniętych plastikowych lub szklanych pojemnikach lub – jeśli tak Ci wygodniej – w zakręcanych słoikach. Weź pod uwagę, że nie wszystkie przepisy sprawdzają się przy meal prepie – niektóre dania po kilku dniach w lodówce okazują się po prostu niesmaczne, a inne mogą Ci nawet zaszkodzić. Dobrym pomysłem są za to z pewnością zupy, dania jednogarnkowe czy potrawy typu stir fry.
  • Śmiało sięgaj po dania chłodzone i mrożonki. To dobry sposób na dodatkową oszczędność czasu – pierogi, kluski i inne dania chłodzone Proste Historie, przygotowywane z najwyższej jakości składników, smakują jak domowe, a na dodatek są gotowe w kilka chwil. Cenne przy meal prepie okazują się także mrożone owoce i warzywa, a także ich gotowe mieszanki np. na zupę czy na patelnię.

 

Zupy, sosy i dania jednogarnkowe, które możesz przygotować wcześniej

Zastanawiasz się, jakie przepisy dobrze sprawdzą się na początku przygody z meal prepem? Najlepiej zacznij od zdrowych, smacznych i pożywnych zup. Ugotuj od razu duży garnek – jeśli wiesz, że zjesz wszystko w ciągu najbliższych kilku dni, po pełnym ostudzeniu po prostu włóż go do lodówki (koniecznie z przykrywką). Możesz też podzielić zupę na mniejsze porcje i zawekować ją w sterylnych, wyparzonych słoikach.

 

Przyrządzenie pysznej zupy znacznie ułatwią Ci mrożone warzywa na zupę Proste Historie. Sięgając po gotowe mieszanki, oszczędzisz jeszcze więcej czasu – nie musisz się już bowiem martwić o obieranie i krojenie warzyw. Wystarczy wrzucić zawartość torebki do wrzącego bulionu, poczekać kilkanaście minut, aż wszystkie składniki odpowiednio zmiękną, a następnie doprawić całość wedle uznania – i gotowe! Szeroka oferta warzyw na zupę Proste Historie pomoże Ci w stworzeniu urozmaiconego, pełnego różnorodnych smaków jadłospisu – sprawdź takie propozycje, jak m. in.:

  • Zupa ogórkowa z koperkiem;
  • Barszcz ukraiński;
  • Zupa grzybowa z podgrzybkami;
  • Zupa królewska ze szpinakiem;
  • Zupa krem z białych warzyw

i wiele innych!

 

Innym dobrym rozwiązaniem, jeśli chodzi o meal prep, okazują się przeróżne dania jednogarnkowe – np. Fasolka po bretońsku czy Grzybowa potrawka z kurczakiem. Przechowywane w lodówce przez 3-4 dni czasem nawet dodatkowo zyskują na walorach smakowych – wszystkie smaki mają wtedy bowiem szansę dokładnie się „przegryźć”. Jeśli podzielisz je na małe porcje, łatwo je też podgrzać w garnku, na patelni czy w kuchence mikrofalowej.