1
Blog

Pół kilograma warzyw dziennie, czyli zdrowie na talerzu

Pół kilograma warzyw dziennie, czyli zdrowie na talerzu

To, że jedzenie warzyw korzystnie wpływa na nasze zdrowie, wiemy już wszyscy, ale czy ta wiedza przekłada się na nasze menu? Niestety, w większości jadłospisów warzywa pojawiają się bardzo rzadko. Standardowe menu wypełniają po brzegi hamburgery, pizze, słodycze i kotlety z frytkami. Warto jednak wprowadzić radykalne zmiany i zacząć jeść zarówno świeże, jak i mrożone warzywa, bo one przynoszą wiele korzyści dla zdrowia.

Brak warzyw w diecie większość ludzi usprawiedliwia brakiem czasu na gotowanie lub smakami, za którymi nie przepadają. Tymczasem oba te argumenty da się bardzo szybko obalić. Posiłki jarzynowe przygotowuje się bardzo szybko, wykorzystując chociażby warzywa i zupy mrożone, a wówczas smakowite i zdrowe danie można przygotować w kilkanaście minut. Dziś jest mnóstwo przepisów i porad kulinarnych, dzięki którym można przygotować potrawy, o których „nie śniło się nawet największym smakoszom”.  Jeśli więc ktoś nie lubi warzyw, to tylko dlatego, że nie potrafi ich przygotować w odpowiedni sposób. Dbając jednak o własne zdrowie, warto postarać się nieco o zmianę własnych nawyków, a szybko okaże się, jak wielkie korzyści przyniesie nam codzienna, spora dawka jarzyn.

Świeże lub mrożone warzywa na wagę… zdrowia

Warzywa są niezwykle bogate w niezbędne dla zdrowia witaminy i mikroelementy. Zawierają ogromne ilości błonnika, dzięki któremu przemiana materii utrzymuje się na odpowiednim poziomie. W warzywach znajduje się mnóstwo związków mineralnych, dzięki którym organizm jest w stanie zachować równowagę kwasowo-zasadową. Trzeba też wyraźnie zaznaczyć, że związki dostarczane organizmowi wraz z potrawami opartymi na warzywach zapobiegają rozwojowi różnych procesów chorobowych. Ogromna ilość substancji o właściwościach antyoksydacyjnych spowalnia także nieuchronny proces starzenia się organizmu.

Warzywa zawierają też węglowodany, które są swego rodzaju źródłem energii dla organizmu człowieka. W niektórych znajdziemy ich więcej, a w innych mniej, a to właśnie ilość i rodzaj tych związków wyznacza kaloryczność danego warzywa. Jeśli warzywo zawiera dużo węglowodanów prostych, to oznacza, że jest mniej pożądane w codziennej diecie. Dzieje się tak dlatego, że wówczas jego zjedzenie powoduje gwałtowny wzrost poziomu glukozy we krwi, a to sprzyja rozwojowi takich chorób jak cukrzyca czy miażdżyca. Do takich warzyw należą: dynia, ziemniaki, rzepa oraz niestety ulubiony przez wielu bób. Niewielką zawartością węglowodanów mogą poszczycić się takie jarzyny jak sałata, kapusta, ogórek, cebula, bakłażan czy marchewka i to one powinny najczęściej gościć w diecie każdego z nas.

Magiczne pół kilograma… czyli zupa jarzynowa i warzywa na patelnię też się liczą

Dietetycy przekonują, że codziennie należy jeść około pół kilograma warzyw i owoców, które powinny być dodawane do każdego z zalecanych pięciu posiłków. Jednak z owocami nie należy przesadzać, bo zawierają często sporo naturalnego cukru, który może powodować problemy u osób z cukrzycą i nadwagą. Warto zatem postawić przede wszystkim na warzywa.

Podzielenie obowiązkowej ilości warzyw na 5 porcji jest stosunkowo proste, wiedząc, że jedna porcja to średni pomidor lub zupa jarzynowa podana w niezbyt dużej miseczce. Równie dobrze jako jedną dzienną porcję można potraktować 3-4 łyżki surówki lub jeden mały brokuł.

I choć zaraz odezwą się sceptycy takiego sposobu odżywiania, bo stwierdzą, że trzeba mieć sporo wolnego czasu, by przygotowywać posiłki z warzyw, to jest na to świetna rada. Wystarczy zrezygnować z mycia i przygotowywania warzyw do posiłków i sięgać po warzywa mrożone. Zatem można zapomnieć o dość monotonnym obieraniu i myciu jarzyn, gdy na półkach dostępna jest gotowa marchewka z groszkiem, szpinak mrożony, fasolka szparagowa czy brukselka. Wystarczy zawartość opakowania wrzucić na kilka minut do wrzątku, a następnie wyłożyć na talerz i zajadać ze smakiem.

Świeże czy mrożone warzywa… po które sięgać?

Warto jeść zarówno świeże warzywa, jak i mrożone, bo zawierają porównywalne ilości witamin i związków mineralnych, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Śpieszymy jednak z garścią informacji dla tych, którym trudno w to uwierzyć.

Świeże warzywa i owoce zawierają bardzo duże ilości cennych składników, ale niestety z każdym dniem po ich zebraniu witamin i minerałów zaczyna ubywać. Zatem jeśli ktoś ma własne pole lub działkę, powinien korzystać z warzyw i owoców na bieżąco. Inni nie mają tyle szczęścia, bo jednak zanim warzywa i owoce trafią na stół, często upływa nawet kilka tygodni. Okazuje się, że po tak długim czasie straty cennych składników mogą wynosić nawet 60-70%.

Sprawa wygląda zupełnie inaczej, jeśli chodzi o warzywa mrożone. Te zebrane w sadzie czy na polu natychmiast trafiają do producenta mrożonek. Tam są najpierw oczyszczane, krojone i blanszowane, a potem błyskawicznie zamrażane. Ubytek cennych substancji oczywiście jest, ale zwykle mniejszy niż ten w świeżych warzywach już po tygodniu przechowywania czy transportu.

Warto więc pamiętać, że jeśli nie masz dostępu do warzyw, które możesz zebrać tuż przed podaniem, śmiało sięgaj po mrożonki nawet latem. Natomiast zimą i wczesną wiosną gotowe mrożone warzywa na patelnię, odpowiednio skomponowana zupa fasolowa czy nawet włoszczyzna mrożona na dowolną zupę, którą chcesz ugotować, to najlepszy sposób na pyszny i bardzo zdrowy posiłek.

Warzywa w tradycyjnym wydaniu lub w zupełnie innej odsłonie

Jeśli nie przepadasz za warzywami, to być może znamy tego przyczynę. Warzywa podawane w sposób tradycyjny nie wszystkim odpowiadają, bo ile można jeść marchewkę z groszkiem czy kalafiorową zupę. Rozwiązaniem może być zmiana nawyków żywieniowych.

Jeśli nie masz zbyt wiele czasu, a chcesz jeść więcej jarzyn, sięgnij po warzywa na patelnię. Świetny obiad przygotujesz w 15 minut, wrzucając zawartość gotowego opakowania na patelnię, a po kilku minutach dorzucając do tego ugotowany makaron, ryż lub kaszę. Podobnie rzecz się ma z zupami. Gotowe mieszanki warzyw pozwalają przygotować ulubione zupy w krótkim czasie. Dobry bulion i mrożony barszcz ukraiński, zupa grzybowa z grzybami leśnymi lub fasolowa, to przepis na fantastyczne, ale ciągle tradycyjne danie. Jeśli chcesz podążać za kulinarnymi trendami, to z pewnością zupa krem będzie znacznie lepszym wyborem. Ta z białych lub czerwonych warzyw z pewnością zadowoli twoje kubki smakowe.

Warzywa możesz też przemycić do swojego menu w zupełnie nowych odsłonach. Żółta fasolka mrożona to wprost idealna podstawa dania w koreańskim wydaniu. Mrożony szpinak jest idealnym towarzyszem dla włoskich gnocchi, a sos beszamelowy świetnie smakuje zapieczony razem z brokułami.