1
Blog

Wegetariańskie dania, które zachwycą mięsożerców i …. nie tylko

By 20 lutego 2021 17 września, 2021 Brak komentarzy

Z roku na rok na świecie przybywa osób, które całkowicie lub chociażby częściowo rezygnują z jedzenia mięsa. Taki sposób odżywiania ma ogromne zalety nie tylko dla zdrowia człowieka, ale także dla kondycji całej planety. Dziś znacznie łatwiej stać się wegetarianinem niż kiedyś, bo dania bezmięsne są tak pyszne, że zachwycają nawet mięsożerców. Oto garść pomysłów na wspaniałe wegetariańskie obiady, które ugotujesz, wykorzystując mrożone warzywa, owoce lub gotowe dania na patelnię, w zależności od tego, ile masz czasu na przygotowanie obiadu.

Mniej niż 10 minut – danie „jednogarnkowe” wprost z patelni

W dzisiejszym, „zabieganym” świecie bardzo często nie mamy czasu na wielogodzinne gotowanie. Jeśli masz zaledwie kilka minut, nie przejmuj się – i tak możesz zjeść coś pysznego. Obojętnie czy jesteś wegetarianinem, czy hołdujesz mięsnym potrawom, spróbuj, jak smakują kokardki ze szpinakiem w kremowym sosie. To makaron, grzyby i warzywa na patelnię o fantastycznym smaku i aromacie. Po wyjęciu z zamrażarki wystarczy wrzucić zawartość opakowania na rozgrzany olej i po mniej więcej ośmiu minutach można wykładać danie na talerze. Zaletami takiego obiadu są nie tylko jego składniki, ale także pyszny sos, który dodaje potrawie tak poszukiwanego smaku umami.

10-15 minut – to warzywa na patelnię

Dysponując kwadransem wolnego czasu, sądzimy, że jedyne, co można przygotować do jedzenia, to „szybkie” kanapki, by uzupełnić zapasy energii do dalszego działania. Wegetarianie bowiem dobrze wiedzą, że gotowanie dobrych dań bezmięsnych zwykle wymaga znacznie więcej czasu, bo nie wchodzi przecież w grę rzucenie na patelnię kawałka schabu i podanie surówki z plastikowego, zamkniętego hermetycznie opakowania. Jednak dziś na szczęście możemy sięgnąć po gotowe, mrożone dania na patelnię, czyli pełne cennych wartości odżywczych warzywa skomponowane tak, by zachwycały smakiem i aromatem.

Gdy masz więc ochotę na gulasz, sięgnij po ten mrożony, wegetariański z soczewicą. Idealnie dobrane do siebie warzywa, pełne roślinnego białka soczewica i ciecierzyca oraz fantastyczny sos pomidorowy z pewnością skradną Twoje serce.

  • Zawartość opakowania, bez rozmrażania, wystarczy wrzucić na patelnię. Użyj przypraw znajdujących się w saszetce i po 12-13 minutach danie jest gotowe. Można jeść sam gulasz, ale można także podać go z ulubioną kaszą.

Miłośników wegetariańskiego curry zapraszamy na ciecierzycę z dynią w fantastycznym sosie. Ciecierzyca, dynia i szpinak to trio idealne.

  • Wszystko zanurzone w sosie śmietanowym smakuje wprost cudownie. 12 minut na patelni i można cieszyć się pysznym obiadem. Wegetariańskie curry warto podawać z ugotowanym na sypko pełnoziarnistym ryżem.

15-20 minut – zupa krem to hit wśród dań restauracyjnych, a teraz i tych domowych

Jedni kochają takie zupy, bo przecież są pyszne, ale inni sądzą, że to idealne dania tylko dla dzieci. Jednak zalety takiego posiłku są bezsprzeczne i to nie tylko dla dzieci, bo dla dorosłych także. Porządny talerz takiej zupy śmiało można zaliczyć do ogólnej ilości warzyw i owoców, które należy zjadać każdego dnia, oraz do niezbędnej ilości płynów, które musimy wypijać w ciągu doby. Mało tego, zupy warzywne zapewniają nam także sporą dawkę witamin i minerałów. Jeśli więc nie masz zbyt wiele czasu na gotowanie, otwórz zamrażarkę i wyciągnij gotową zupę-krem, którą przygotujesz w krótkim czasie. Szczególnie polecamy krem z białych warzyw, ale równie pyszne są te z zielonych czy czerwonych jarzyn.

  • Aby przyrządzić takie danie, wystarczy przygotować nieco ponad pół litra warzywnego bulionu, a następnie wsypać zawartość opakowania zupy kremu, wyjmując uprzednio saszetkę z przyprawami. Po 15 minutach zupę doprawiamy przyprawami z saszetki oraz solą i pieprzem według upodobań. Potem pozostaje tylko zmiksowanie całości. Zupę dekorujemy koperkiem, świeżymi listkami ulubionych ziół, prażonymi pestkami dyni lub słonecznika albo groszkiem ptysiowym.

20-30 minut – to kopytka w przepysznym towarzystwie

Wegetariańskie dania często zaskakują mięsożerców, którzy nie wyobrażają sobie dobrego posiłku bez „słusznego” kotleta lub kawałka pieczeni. Tymczasem nawet zwykłe kopytka, które tak uwielbiamy, smakują pysznie nie tylko w towarzystwie mięsa w sosie. Są bowiem idealne jako element dań warzywnych. Zarówno domowe, jak i kopytka mrożone świetnie sprawdzają się w daniach o orientalnej nucie. Jednym z nich jest fasolka szparagowa serwowana według przepisu rodem z Chin.

  • Jeśli więc masz przynajmniej 20 minut na przygotowanie posiłku, ugotuj w osolonej wodzie kopytka mrożone oraz fasolkę szparagową. Możesz sięgnąć także po tę mrożoną, bo zaoszczędzisz sporo czasu na obieraniu jej. Na patelni rozgrzej olej, wrzuć odcedzoną fasolkę, dodaj pokrojoną papryczkę chilli, anyż i czosnek. Po kolejnych dwóch minutach wlej 2-3 łyżki jasnego sosu sojowego, dodaj łyżeczkę oleju sezamowego i 2 łyżeczki miodu. Całość smaż jeszcze 2-3 minuty. Kopytka podawaj z tak przygotowaną fasolką, a odkryjesz fantastyczny świat orientalnych smaków.

30 minut i więcej – czyli wegetariańskie posiłki jak z bajki

W kuchni wegetariańskiej zakorzeniły się na dobre inne dania z całego świata. Jeśli więc masz trochę czasu i chcesz zadziwić znajomych, którzy uwielbiają mięsne potrawy, przygotuj im bób po koreańsku. Tym daniem wszystkich „powalisz na kolana”.

  • Najpierw sięgnij po bób mrożony. Ugotuj go, zahartuj w zimnej wodzie i obierz. Niestety to najbardziej żmudna część pracy, ale uwierz, że efekty wynagrodzą wszystkie trudy. Następnie 2 kostki tofu wędzonego pokrój w plastry, ułóż na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia i wstaw na 20 minut do piekarnika nagrzanego do 170 stopni. W międzyczasie pokrój w piórka dwie cebule, obierz i posiekaj 3 ząbki czosnku, a potem przesmaż wszystko na rozgrzanym tłuszczu, dodając po 2 łyżeczki papryki słodkiej, ostrej i wędzonej. Po 3-4 minutach wlej 100 ml sosu sojowego i 1,5 szklanki wody. Gotuj 5 minut. Następnie pora na doprawienie sosu. Dobrze jest dodać pół łyżeczki cukru, być może trzeba mocniej posolić lub popieprzyć. Gdy sos jest doprawiony, dodajemy przygotowany wcześniej bób i podpieczone tofu. Po kolejnych 10 minutach danie jest gotowe do podania. Serwujemy je z ryżem lub ulubioną kaszą.

Kompot owocowy do popicia

Obojętnie jakie danie przygotowujesz, pomyśl także o kompocie. W ten sposób doskonale nawodnisz organizm i dostarczysz mu cennych mikroelementów.

  • Sięgnij więc po truskawki mrożone, wiśnie lub mrożony kompot domowy. Wrzuć owoce bez rozmrażania do wody, wyjmując wcześniej saszetkę z przyprawami. Gotuj 10 minut, a na koniec dodaj zawartość saszetki i 2-3 łyżki cukru.

Smacznego.