Proste Historie
Proste Historie
Proste Historie
Proste Historie
2017-01-05

Por - właściwości odżywcze i zdrowotne

Proste Historie
Por - właściwości odżywcze i zdrowotne

Por to warzywo znane i cenione już w czasach starożytnych, a rozsławione na cały świat przy udziale kuchni włoskiej. To właśnie stamtąd przywędrowało wraz z królową Boną do Polski, gdzie na stałe wpisało się w tradycyjne menu. Szybko też doceniono zdrowotne właściwości pora, wykorzystując jego działanie nie tylko w kuchni, ale też jako lekarstwo na różne dolegliwości.

Por - właściwości lecznicze znane z ludowej apteczki

Pozytywny wpływ pora na zdrowie odkryto już w starożytności. Nasze babcie także przekonały się o jego dobroczynnym wpływie, pozostawiając potomnym przepisy na użycie tego warzywa z rodziny czosnkowych jako lekarstwa na różne dolegliwości. I tak, jedną z najbardziej znanych właściwości pora jest jego działanie na nieżyty górnych dróg oddechowych. Syrop z pora, znany z przepisów naszych babć, doskonale poradzi sobie z kaszlem, zwiększając ilość śluzu w jamie ustnej i jednocześnie hamując rozmnażanie się bakterii. Kolejnym, ludowym sposobem, którego działanie potwierdza współczesna nauka, jest zastosowanie pora na bóle reumatyczne. Przykładanie miazgi z warzywa w dotknięte bólem miejsce pozwala na złagodzenie dolegliwości dzięki zwiększeniu ukrwienia tkanek podskórnych.

Por - właściwości odżywcze

Por to warzywo idealne dla osób przebywających na diecie, dzięki niewielkiej zawartości kalorii: w 100 g produktu znajduje się około 25 kcal. Przy tym właściwości odżywcze pora są bardzo wysokie, gdyż zawiera on mnóstwo składników, które pozytywnie wpływają na kondycję ludzkiego organizmu. Jakie witaminy ma por? Zawiera dużą ilość witaminy C, dlatego doskonale sprawdzi się jako produkt wspomagający leczenie przeziębień. Dodatkowo por zawiera witaminy takie jak A, E, K, B1, B2, B6. Oprócz tego por zawiera sporą ilość cennych minerałów, które świetnie wpłyną na zdrowie. Dzięki dużej zawartości żelaza por zaleca się podczas leczenia anemii. Jest bogatszym źródłem tego pierwiastka niż buraki czy botwinka. Pamiętaj, aby spożywać go w towarzystwie warzyw zawierających dużą ilość witaminy C, która wspomaga wchłanianie się żelaza.

Por - przeciwwskazania

Nie zaleca się spożywania pora w ciąży, gdyż może on nasilać uciążliwą zgagę lub wzdęcia. Nie poleca się go także osobom, które na co dzień borykają się z takimi dolegliwościami.

Por - zastosowanie w kuchni na zdrowie

Por to warzywo o charakterystycznym, dość ostrym smaku. Doskonale pasuje do wielu dań, wydobywając z nich głębię i dodając aromatu. Świetnie wzbogaca smak zup. Możesz wykorzystać go z powodzeniem także w formie mrożonej, nie tracąc przy tym żadnych wartości odżywczych i mając pewność, że warzywo będzie świeże. Do gotowania ulubionej pomidorowej lub rosołu dla rodziny skorzystaj z "Włoszczyzny ciętej" z serii Proste Historie. Doskonałe połączenie smaku i aromatu sprawi, że twoja zupa w mig zniknie ze stołu. Jeżeli masz ochotę na nieco ostrzejsze danie, możesz skusić się na przykład na "Warzywa na patelnię orientalne", których smak przeniesie twoją rodzinę do odległych regionów Azji, gdzie por również jest warzywem lubianym i cenionym. Bez względu na to jak podasz warzywo, czy na surowo czy jako por gotowany, zawsze masz pewność, że wyjdzie on tobie i bliskim na zdrowie!

Proste Historie
Facebook
Youtube